Van de stad naar de bergen - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Rik en Annemarie - WaarBenJij.nu Van de stad naar de bergen - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Rik en Annemarie - WaarBenJij.nu

Van de stad naar de bergen

Blijf op de hoogte en volg Rik en Annemarie

21 Oktober 2014 | Thailand, Chiang Mai

Hallo iedereen!

Op dit moment zijn wij in Pai. Wij zijn hier nu ongeveer 4 dagen en hebben zojuist onze volgende bestemming uitgekozen. Maar hiervoor hebben wij al vele dingen meegemaakt en willen dit graag met jullie delen door middel van dit verslag!

Zoals vermeld zijn wij na Bangkok naar Pak Chong vertrokken voor een trekkingstocht in het Khao Yai National Park. Dit was een geweldige dag! Dwars door de jungle hebben wij verschillende apen gezien, schorpioenen, een hornbill (neushoornvogel), schilpad, herten, spinnen, vlinders en sporen van een beer en olifanten gezien tussen de mooie natuur.

Wij hebben onze reis toen voortgezet naar Kamphueng Phet, een plaatsje waar wij zo goed als de enige toeristen waren. Hierdoor hebben wij het idee dat wij een goed beeld hebben gekregen van Thailand en de leefwijze. De Night Market was erg leuk om te zien, een wirwar aan eetkraampjes en heerlijke fruitshakes. Rik vond de markt ook zeer geslaagd, mede door het gratis bier wat hem aangeboden werd. Het Historical Park vol met ruines van tempels was overdag al prachtig om te zien, maar toen wij ’s avonds terug gingen was het echt een plaatje. Met ongeveer 2500 kaarsjes was een tempel en het pad erheen prachtig verlicht, heel mooi! Wij waren de enige in het park wat het romantisch aandeed. Rik had dit uiteraard speciaal voor Annemarie geregeld, beweerde hij... Verder hebben we op de brommer een park bezocht met een prachtige waterval, waar je heerlijk kon zwemmen.

In de volgende bestemming Lampang zaten wij in een erg mooi guesthouse aan de rivier. Ook hier had Rik een fan, een dronken Thais vrouwtje wierp hem een kushandje toe en probeerde hem te lokken. Nu meer in het noorden is de natuur in Lampang prachtig. We worden erg blij van alle bloemen, al het groen, de rijstvelden en de bananen en kokosnootbomen. Deze blijven een tropisch gevoel geven.

Op de route van Lampang naar Chiang Mai hebben wij het Elephant Conservation Center bezocht. Ontzettend genoten hier, wat een prachtige dieren! We hebben hier een mooie dag doorgebracht en daar hoorde natuurlijk een souvenirtje bij. Annemarie haar oog viel op een lief klein uit hout gesneden olifantje. Rik koos een souvenir dat beter bij zijn smaak past. Het werd een beeld van een stel parende olifanten van een kilo. Hij heeft het ervoor over, hij moet het immers 7 maanden meeslepen ;)

In Chiang Mai lag ons guesthouse in een iets wat ander straatje dan wij tot nu toe hadden. Namelijk een straat vol bars waar vrouwen “massages” aanboden, maar niet alleen vrouwen. Hier was ook een aanzienlijk gedeelte ladyboy, soms waren zij lastig te herkennen. Toch viel het wel op als een “vrouw” met gigantische voeten en een hoekige kaaklijn een kushandje naar Rik wierp. We hebben hier in Chiang Mai ook een heuse ladyboyshow meegepakt, wat erg leuk was. Allemaal “vrouwen” in prachtige kostuums die liedjes playbacken van Tina Turner en Cher. Rik kreeg een kusje en een kont naar zijn kruis geduwd van een prachtige ladyboy. Behalve ladyboys bezoeken is er op zondag een markt van ongeveer 2 kilometer vol met prachtige spullen. Annemarie voelde zich als superman zonder zijn krachten, zo veel mooie souvenirtjes, maar eigenlijk niks kunnen kopen vanwege de backpack.
Bij het guesthouse zijn wij in gesprek geraakt met een gezellige kerel. We zijn samen in een luxe tentje uit eten geweest waarna we een Thais meisje en een ladyboy ontmoette waarmee we nog gezellig zijn gaan stappen. Ook hebben wij ons erin laten praten om met onze vriend, een berg op te gaan met de mountainbike. Een route van 11 km omhoog in 30 graden was voor Annemarie best wel pittig. Rik sprintte af en toe vooruit en was blij over de conditie van zijn conditie ;) Na een welverdiend biertje was de tocht naar beneden een stuk gemakkelijker.

Nu in Pai doen wij een stuk rustiger aan en genieten regelmatig van onze ereader en een drankje liggend in een hangmat. Vanuit ons bamboehutje waarin we slapen (met klamboe gelukkig) kijken wij uit over een rijstveld met daarachter de bergen. Het is prachtig en stil. We genieten van de vele eettentjes en de live music ’s avonds. We hebben besloten om straks weer verder te reizen. Naar Nan!

Over het algemeen zijn de busreizen hier anders dan in Nederland. Zo stopte onze busschauffeur op de vluchtstrook (en tevens brommerstrook) van de snelweg om rustig nieuwe overhemden te kopen. Na een geslaagde onderhandeling van 10 minuten reden wij weer verder. Bij busstations lopen wij er soms tegenaan dat er geen borden in het Engels zijn, maar alleen in het Thais. Gelukkig weten alle mensen op het busstation op wonderbaarlijke wijze waar wij heen willen en komen we tot nu toe altijd in de goede bus terecht. De busrit naar Pai was lichtelijk spannend (extra voor Annemarie die met wagenziekte kampte), doordat de 4 uur durende busrit gereden werd door een coureur ipv busschauffeur. Wij bevonden ons vaak op de perfecte racelijn op de verkeerde helft van de weg. Voordeel was dat wij snel op plek van bestemming waren.

Na Bangkok verlaten te hebben merkten wij wel duidelijk dat we voor sommige mensen een opvallende verschijning zijn. Zo wordt er naar ons gelachen, wordt er onderling gesmoest en worden wij gevraagd met hun te poseren voor een foto. In het historische park kreeg Annemarie een heuse fotoshoot. Het is erg grappig dat de mensen zo enthousiast zijn als we met ze op de foto gaan. :)

Nadat wij in Kamphueng Phet 120 km met een brommer hebben gereden (Rik rijdt, Annemarie zit achterop mooi rond te kijken), beviel ons dit erg goed en hebben wij dit vaker gedaan. Het geeft een erg vrij gevoel om zelf te gaan en stoppen waar je wilt. Tevens maken de gaten in de weg het een avontuurlijke gelegenheid en daar houdt Rik wel van. Hij doet wel voorzichtig hoor, Annemarie stapt vol vertrouwen achterop.

Conclusie: we hebben het erg naar ons zin!

Liefs

• 21 Oktober 2014 - 14:00

Arjan:

Wat een heerlijke verhalen om te lezen vanuit Slovenië, het verrast me niet dat jullie daar als (sorry Annemarie) lange mensen erg opvallen. Goed om te lezen dat Rik zo goed in de smaak valt bij de ladyboys, dat ga ik onthouden ;). Het klinkt alsof jullie de tijd van jullie leven hebben, ga zo door en blijf genieten! :)

• 21 Oktober 2014 - 14:56

Ineke En Ton Karsten:

Wat is het genieten van jullie reis, vooral omdat het hier echt herfst is waan je je helemaal in vakantie sferen.
    Heerlijk om jullie verhalen te lezen.
    We reizen zo gezellig met jullie mee, op naar het volgende avontuur!

Groetjes uit Nibbik.

• 21 Oktober 2014 - 16:49

Tineke:

Hoi lieve schatten,
    Het klinkt als een sprookje. Het is heerlijk om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben.
    Dikke kus

• 21 Oktober 2014 - 20:30

Joke:

Ziet er fantastisch uit allemaal en erg leuk om te lezen! Veel plezier daar. groet uit het regenachtige Obdam

• 22 Oktober 2014 - 16:18

Piet En Anja:

Thailand is wel heel erg mooi en vooral ook om jullie daar te zien! Wat hebben jullie al veel beleefd, fijn om te lezen en zo mee te genieten. Veel liefs van ons

• 22 Oktober 2014 - 22:36

Marieke:

Leuk leuk!!! Oh ik ben echt heel blij voor jullie dat jullie het naar jullie zin hebben en dat julie ons af en toe op de hoogte houden. Veel plezier in Nan en op naat het volgende verslag!!!)

• 23 Oktober 2014 - 14:59

Jos En Sabine:

Wauw, wat zijn jullie ontzettend aan het genieten!
    Jullie maken genoeg mee zo te lezen.
    Haha, die ladyboys, ja die gaan ervoor! En die busritten, pfff, je bent altijd weer blij als je veilig uitstapt.
    Geniet ze en tot het volgende verhaal!

• 26 Oktober 2014 - 20:50

Sjaak En Joke:

Hoi stelletje avonturiers! We hebben genoten van jullie prachtige reisverslag en de schitterende foto's! Het is heel afwisselend wat jullie nu al meegemaakt hebben. En gelukkig ook nog tijd om te relaxen in de hangmat. Hele goede reis verder. Zijn reuze benieuwd hoe het er op jullie volgende bestemmingen uit zal gaan zien. Lieve groetjes Sjaak en Joke

• 27 Oktober 2014 - 04:25

Marian:

Jullie hebben zo veel indrukken en ervaringen, in zo'n andere omgeving met andere gewoontes! prachtige fotos, gezellig om even mee te lezen, liefs van hier, marian

• 27 Oktober 2014 - 04:25

Marian:

• 27 Oktober 2014 - 17:46

Kees En Gerda:

Hoi Annemarie en Rik wat maken jullie een hoop mee byzonder allemaal hoor.
    Wij genieten van al jullie verhalen en kijken alweer uit naar de volgende.
    wat leven ze daar gemoedelijk als de buschauffer onder zijn werk even gaat winkelen hilarisch hoor
    Nou het ga jullie goed en geniet van alles wat je meemaakt

• 10 November 2014 - 20:21

Eva, Sam, Han En Marjolijn:

Hoi Annemarie en Rick,
    hier een stukje van Eva:Wat leuk wat jullie allemaal beleven in Thailand. Dat wil ik ook wel.Ik mis jullie heel erg. komen jullie snel langs na de reis. liefs Eva
    hier een stukje van sam : wat leuk dat jullie het leuk hebben ik mis jullie heel erg als je trug bent moet je even langs komen
    stukje Marjolijn en Han, wat gaaf dat jullie Thailand net zo beleven als ons, heel veel dingen zijn zo herkenbaar. Ook de foto's zjjn prachtig, de kaartjes lijkt ons ook wel heel romantisch.
    Wij zijn 3 keer in Thailand geweest, maar het Noorden steekt voor ons echt met kop en schouders boven het zuiden van Thailand.
    We missen je heel erg Annemarie, natuurlijk is Mandy ook geweldig, maar jij was wel heel speciaal voor ons.
    Het is nog ver weg, maar jullie moeten wel echt jullie verhalen komen vertellen, gaan wij lekker voor jullie koken. we vinden het zo leuk dat we jullie nu kunnen volgen.
    Heel veel liefs en maak veel plezier.