Van bergwandelingen naar Honda Win - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Rik en Annemarie - WaarBenJij.nu Van bergwandelingen naar Honda Win - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Rik en Annemarie - WaarBenJij.nu

Van bergwandelingen naar Honda Win

Blijf op de hoogte en volg Rik en Annemarie

15 December 2014 | Vietnam, Hanoi

Hallo allemaal!

Onderhand hebben we alweer een land afgewerkt. We zijn in Vietnam! We zijn hier natuurlijk niet vanzelf terecht gekomen, dus we nemen jullie mee op onze reis door Laos :) Dus neem jullie ‘time for the relax’, zoals de Lao dat zeggen. Lees het rustig door, ‘the easy way’.

In Luang Prabang werden we aangenaam verrast door de Franse invloeden, zoals stokbroden en rode wijn. Dit geldt ook voor de rest van Laos. Dit was toch wel een prettige verandering na alle rijst en noedels. Luang Prabang is een erg mooie stad, we hebben ons er goed vermaakt! Heerlijk eten, lekker relaxen en onder andere de Kuang Si waterval bezocht. Wat een plaatje!! Helder blauw water stroomt over tal van plateaus naar beneden met bomen en bamboe. Bovenop de waterval hebben we een sprookjesachtig tochtje gemaakt met een bamboevlotje. Het water was op Nederlandse temperaturen, maar bikkels als wij zijn hebben wij een duik genomen.

De temperatuur daalt hier in Laos in de avond, dus hebben wij toch maar iets warms aangeschaft. Dit hadden wij niet meegenomen. Ook zijn we langs Big Brother Mouse geweest. Dit is een initiatief dat boeken verspreid door Laos om kinderen aan te moedigen om te lezen. Veel kinderen hebben geen eigen boek en lezen alleen de studiestof. Wij hebben 3 leuke boeken gekocht, met zowel Engels als Lao geschreven tekst. Het idee is dat wij deze boeken ergens in Laos als cadeau geven om ze op deze manier te verspreiden.

Vanuit Luang Prabang wilden wij graag naar Luang Namtha. Vroeg opgestaan, maar helaas was de bus vol en ging dat plan niet door. Zo flexibel als we zijn hebben we ons plan ter plekke gewijzigd in Nong Khiaw, meer noordelijk in Laos. De busrit was stuiterend, net zoals op veel plekken in Laos. Gigantische kuilen en soms missen er stukken verharde weg. Gelukkig was de rit het waard, want Nong Khiaw is prachtig gelegen aan een rivier en omringd door bergen.

We besloten om een driedaagse trektocht te doen door de jungle. Samen met een gids en twee Franse meiden trokken we erop uit. Veel gewandeld door de bergen en jungle, gekayakt over de rivier en overnacht in twee bergdorpjes. Dit was een erg bijzondere ervaring. Zo werden we hartelijk ontvangen met de beruchte Lao Lao. Dit is een zelfgestookte whisky, met kruiden en insecten erin, die wordt uitgedeeld als teken van gastvrijheid. Het is dus niet netjes om deze te weigeren. En laten zij nu net heeeel gastvrij zijn. We zijn de tel dus kwijtgeraakt… Ondanks de taalbarriere hebben we de avond gezellig doorgebracht met de Laotiaanse mannen.
Het eten was ook bijzonder. We zagen de haan eerst vrolijk rondlopen, maar even later aten wij hem vrolijk op! De zelfgevangen vis belandde in een soepje. Rik was de geluksvogel en kreeg het hoofd, mmmm! Onze gastvrouw slurpte het hanenhoofd van gister nog even helemaal leeg. Annemarie kreeg taaie zanderige schelpjes en kippennek voorgeschoteld met de boodschap: ‘you can try, try!’. Maar eigenlijk wilde Annemarie het helemaal niet proberen…
In deze twee dorpjes hebben wij onze boeken aan een leraar gegeven voor in de schoolbibliotheek. Na terugkomst in ons guesthouse waardeerden wij de douche en wc zeer.

De volgende bestemming was Vang Vieng. Een dorpje waar vroeger veel uitbundige feesten werden gegeven en backpackers bezweken aan de opium en het tuben. Echter heeft in 2012 de overheid dit aangepakt en is het nu gewoon gezellig. In relaxte tentjes hebben wij ons goed vermaakt, onder andere met de Tiger Whisky. Een fles kost hier 1,20 euro, een lachertje. Bij het guesthouse besloten we een potje te magic mushroomen, een drankspelletje wat al snel toeschouwers trok. De eigenaren van het guesthouse, een jong stel, deden mee. De man werd rete enthousiast en sprong in het rond. De vrouw was gecharmeerd van Rik en kirde van plezier elke keer als hij moest drinken. Daarna nog even met z’n drie op de scooter richting de kroeg en mensen vernederd met beer pong.
Op een zonnige dag hebben ook wij ons gewaagd aan het beruchte tuben. In een binnenband lekker de rivier afdrijven, terwijl je onderweg aanlegt bij barretjes. De rivier was rustig, dus heerlijk ontspannen. Bij een bar kon je meedoen met een glibberig potje moddervolleybal of dit aanschouwen met een biertje.
Na deze ontspannen middag kropen wij ons bedje in en droomden van onze voetjes in het water. Dit bleek echter geen droom, want de kamer stond onder water. Niet alleen onze kamer, want het water droop ook drie verdiepingen lager van het plafond. Snel verhuisd van kamer en verder geslapen.

In Vientiane heeft Rik genoten van de blauwe kaas en hebben wij ons visum voor Vietnam aangevraagd. Terwijl wij hierop wachtten, zijn we zuidelijker gereisd naar de Kong Lor cave. Dit is een immense grote grot van 7,5km. Op een bootje vaar je erdoorheen met hoofdlampjes. Indrukwekkend.
Bij terugkeer in Vientiane bleken de paspoorten klaar te liggen en vertrokken wij naar Phonsavan. Hier maakten wij kennis met de slaapbus. De afmetingen van de bedden waren duidelijk gericht op de kleine Aziaten, maar het ging.

In Phonsavan hebben wij een zijde boerderij en de Plain of Jars bezocht. Ook hebben wij ons verdiept in The Secret War. Dit vonden wij behoorlijk indrukwekkend. Laos is het meest gebombardeerde land ter wereld en vooral de provincie waar wij waren was erg geraakt. Tot op heden vallen er slachtoffers door onontplofte bommen en dit houdt het land in zijn greep. Het is gevaarlijk om nieuw land te bewerken, wegen en irrigatie aan te leggen. Het houdt verdere ontwikkeling van het land tegen. Speciale teams zijn bezig de bommen op te ruimen, maar dit duurt nog tientallen jaren. Op het speelterrein bij een school zijn bijvoorbeeld recentelijk 9 bommen verwijderd.

Toen was het tijd om Laos te verlaten en zijn we met een slaapbus naar Hanoi, Vietnam vertrokken. De bus zou om 1 ‘s nachts vertrekken, maar uiteraard was dit niet het geval en was hij 2 uur te laat. Het was een lange tocht van 18 uur, maar we zaten vrij comfortabel. Totdat we 2 uur voor aankomst van bus moesten wisselen. We werden in gebiedende wijs in alle haast naar de volgende bus gestuurd. Deze bleek alleen al bomvol te zitten. Rik moest over 10 mensen heen klimmen voordat hij ergens opgepropt kon zitten. Hij had echter een goed plekje uitgekozen, want hem werd rijstwhisky aangeboden door zijn buurman. Annemarie kon aan het gelach horen dat hij daar wel schik in had.
Ook was het niet zo netjes dat wij, de toeristen, in Hanoi er onder een viaduct naast de snelweg uit werden gezet. Heel toevallig stonden er twee taxi’s klaar die weten dat je geen andere keuze hebt dan mee te gaan. Het onderhandelen ging moeizaam door hoge prijzen en het feit dat de chauffeur beweerde dat Rik voor twee personen telde. Dit soort praktijken lijken overal voor te komen in Zuid Oost Azie. Uiteindelijk hebben we om 23.00u ‘s avonds een slaapplek gevonden. Wat een avontuur!

Op dit moment zijn we in Hanoi en hebben we al veel nieuwe indrukken opgedaan. Dit bewaren we echter voor het volgende verslag.

Nu (trommelgeroffel)….. We hebben een motor gekocht! Een echte Honda Win. Met rek voor de backpacks. Rik heeft zijn scherpe en kritische blik over meerdere exemplaren laten gaan en proefgereden. De verkoper zag dat Rik een ervaren rijder was en heeft op aanwijzen van Rik nog enkele verbeteringen getroffen aan de motor, zoals een nieuwe band en lampje. We kijken uit naar het avontuur dat we met deze nieuwe grote vriend gaan maken!

Af en toe (eigenlijk heel regelmatig) worden we tijdens onze reis overspoeld door geluksmomentjes. Een gevoel dat ons erbij stil laat staan wat een geluksvogels wij zijn dat wij deze reis mogen en kunnen maken. Dat wij samen aan de andere kant van de wereld kunnen genieten van alles wat wij zien en meemaken. We beseffen dit heel goed en genieten er ontzettend van!

Liefs

• 15 December 2014 - 08:04

Lineke:

Ziet er prachtig uit op de foto's. Genieten maar!

• 15 December 2014 - 11:10

Ed:

Wat een verhalen allemaal! Klinkt wel als een heleboel alcohol, maar dat is vast om jullie lichamen te reinigen ;) Heel veel plezier in Vietnam. xx

• 15 December 2014 - 14:44

Mariekeeee:

Jaaa, leuk leuk! Leuk project, zo zijn jullie ook nog eens bezig voor een 'goed doel'. Vind het zo leuk om jullie verslagjes te lezen, echt op avontuur, door de jungle, slapen in bedden van een meter, ergens worden gedropt 'in the middel of nowhere' en lekker foto's nemen, prachtig, schon, leuk!!! :)

Jullie hebben hier beide hard voor gewerkt en jullie verdienen het dus, het is niet zozeer alleen geluk. Ik ben wel heel blij dat jullie er echt van kunnen genieten en dat jullie het samen ook zo fijn hebben!!!

Kusssssss voor jullie allebei!!! Genietse daar!!!

• 18 December 2014 - 14:45

Piet En Anja:

Net jullie verslag voor de tweede keer rustig doorgelezen en weer een stukje meegereisd. Wat weer een prachtig verslag en weer zulke mooie foto's!! Bedankt dat jullie dat zo goed bijhouden. Het is echt heel leuk om jullie reis zo te volgen. Goede reis met de motor, nog meer vrijheid! Rustig aan, veel plezier en tot een volgende keer. Veel liefs van ons!

• 21 December 2014 - 22:25

Anneke Schipper:

Lieve Rik en Annemarie hier even een reactie van de Zomerdijk, wat ontzettend leuk om op deze manier
    een beetje mee te reizen met jullie avontuur, bij ons zijn nu 9 kleine hondjes vertrokken, en Cuda (ons kleine hondje) doet het geweldig, hij luistert nu al veel beter als zijn moeder (Hemi), heel veel lieve groetjes van ons allemaal

Anneke

• 24 December 2014 - 20:19

Joke_tijm:

Hoi Annemarie en Rik
    Heb ook al vaker jullie verslag gelezen en foto's bekeken. Ze kunnen zo wel in een kalender van de National Geographic. Wat is de wereld toch mooi, tenminste wat ik hier op zie. Ook wel heel confronterend, het bergdorpje met het waterstraaltje. Jullie moeten soms wel afzien hoor. Ben benieuwd hoe het reist met de motor. Annemarie mag wel een kussentje op de bagagedrager doen. Hoop dat jullie ook rustige wegen vinden. Hele prettige, warme feestdagen! Liefs ook van Sjaak, Joke

• 29 December 2014 - 00:33

Elly:

Hoi Rik en Annemarie,

Al maanden heb ik Facebook gemeden en me niet gerealiseerd dat ik daardoor jullie avonturen gemist heb. Leuk erhaal en vele ervaringen rijker komen jullie over een tijdje weer terug is Nederland, da's wel duidelijk! Ook alle ontmoetingen met de plaatselijke bevolking maken de reia erg boeiend lijkt me; ik hoor dat jullie ook naar Nieuw Zeeland gaan en daar loop je ook de kans op boeiende ontmoetingen, namelijk eerst met Joost en daarna met mij en Andre, de vader van Sabine. Tegen die tijd neem ik wel contact op.
    wens jullie een hele mooie jaarwisseling en een sprankelende start (en verloop) van 2015!

Liefs Elly

• 29 December 2014 - 22:09

Truus Schipper(van Elst(:

Effe lekker zitten genieten! wat een mooie verhalen, en wat geweldig een stukje wereld te zien door jullie ogen! Wij ( Tineke en ik) hebben vandaag ook een klein ontdekkingsreisje gemaakt, wandelen van Driehuizen naar Krommenie; geen cafe of kroeg open maar lekker op gevonden stoel bij gesloten terras in de zon(!) echt!! broodje gegeten en kleren gedroogd van koude bui daarvoor. En elkaar verhalen verteld.. Ieder zijn manier toch? Geweldig zoals jullie het aanpakken! Geniet (tante) truus

• 03 Januari 2015 - 09:40

Margret:

Wat weer een mooi verslag. Volgens mij is het af en toe net een droom. Zo geweldig om dat allemaal mee te kunnen maken. Het jaar 2015 kan volgens mij voor jullie niet mooier beginnen.Bij deze een fantastisch jaar toegewenst met nog heel veel mooie momenten en veel liefde, gezondheid en geluk!! Veel liefs Margret

• 11 Januari 2015 - 09:52

Jos En Sabine:

Hallo lieve allebei,

Wat maken jullie fantastische dingen mee! En jullie geduld wordt ook op de proef gesteld zo te lezen. Mooi hoe jullie daarmee omgaan. Ook dat is reizen! Geweldig verhaal over de taxi chauffeur die zei dat Rik voor 2 personen telt. Daar moeten wij hier natuurlijk erg om lachen!

Mooi ook wat jullie zeggen over dat jullie bewust zijn van het feit dat jullie deze reis mogen en kunnen maken. Geniet vooral verder en we kijken uit naar jullie nieuwe verslag!

Liefs van ons

• 19 Januari 2015 - 20:14

Joke:

Hallo Rik en Annemarie,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Rik!! en Annemarie met haar vriend. Maak er samen een heel bijzonder dagje van. Wij nemen hier een borrel op je.

En maar weer genieten van die fantastische reis.

Liefs Stan en Joke