Van Opera House naar Campervan - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Rik en Annemarie - WaarBenJij.nu Van Opera House naar Campervan - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Rik en Annemarie - WaarBenJij.nu

Van Opera House naar Campervan

Blijf op de hoogte en volg Rik en Annemarie

31 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, Auckland

Hallo allemaal!

Het is een tijd geleden dat we ons laatste verslag plaatsten. We hebben ons avontuur in Nieuw-Zeeland alweer achter de rug! We hebben veel rondgereisd en sliepen bijna iedere dag ergens anders. We hebben dan ook ontzettend veel gezien. Om dit verslag niet de spuigaten uit te laten lopen, zullen we ons beperken tot de hoogtepunten en de grote lijnen. We zullen proberen om niet in elke zin het woord prachtig te gebruiken, want dat is Nieuw-Zeeland toch echt! Wauw!

Voor wij in Nieuw-Zeeland aankwamen, hebben wij nog 3 dagen in Sydney doorgebracht . We hadden een bijzonder mooie vlucht. We zagen het onder ons onweren, waardoor het hele wolkendek oplichtte, heel mysterieus. Sydney was natuurlijk toch even omschakelen, weer een heel andere cultuur (en prijzen). Geen chauffeurs die op ons af stormden bij aankomst, heerlijk. We hebben de highlights in Sydney bezocht. Annemarie vond het een erg leuke stad, voor Rik was het natuurlijk al bekend terrein. Opvallend was de vriendelijke begroeting: Hi, how are you doing? Dit was een fijne verandering na in Cambodja vaak begroet te worden met: Lady, buy something! In Sydney hebben we al een voorproefje gekregen van de fauna in Australie, we zagen possums, kakatoe's, ibissen en vliegende honden.

In Christchurch kwamen we om middernacht aan. Na de nacht op het vliegveld te hebben doorgebracht, hadden we ongeveer om half 3 onze eigen auto al gekocht! Dat ging snel! We werden de trotse eigenaren van een Nissan Serena compleet uitgerust met alles wat een kampeerder nodig heeft. De vorige eigenaren hebben ons onder het genot van een wijntje wegwijs gemaakt en tips gegeven. De volgende dag hebben we meteen een grote afstand afgelegd, want we wilden zo snel mogelijk naar Dunedin, naar Joost en Kevin! Om na lange tijd weer bekende gezichten te zien was erg leuk. De broers hadden elkaar al een tijd niet gezien natuurlijk. Na een gezellige tijd samen hebben we hen bij het vliegtuig richting Nederland afgezet. Maar wij mochten nog even door!

We hebben onze reis vervolgd naar het zuiden om vervolgens kriskras van west naar oost naar de bovenkant van het Zuidereiland te rijden. We hebben erg genoten van alle vrijheid die wij ook hier weer hadden met een eigen voertuig. We konden gaan en staan waar we wilden. Op veel plekken hier heb je het gevoel de enige op de wereld te zijn. Je kijkt om je heen en je ziet niets, alleen de prachtige natuur. Heerlijk, het geeft een heel vrij gevoel.
We hebben een aantal prachtige zonsondergangen en sterrenhemels gezien. We hebben erg genoten van het kamperen. Je bent veel buiten, of het nu mooi of minder mooi weer is. Je leert de waterkoker toch wel erg waarderen, want het duurde 's ochtends een half uur voordat het water kookte. Hier kunnen we weer zelf koken in plaats van alles van de menukaart te bestellen, maar dat vinden we absoluut geen straf. We gingen een beetje back to basic, zo deden we de afwas in een rivier of meertje. We sliepen 's avonds vaak op gratis campings wat ons erg veel accomodatiekosten bespaarde in dit dure land. De voorzieningen voor kampeerders zijn hier erg goed geregeld.

We hebben vooral mooi weer gehad. Af en toe was het zelfs zo warm (vooral in de auto) dat we een meer ingedoken zijn. Prachtige meren met water afkomstig uit de bergen, wat betekent dat je dus echt goed afkoelt: het is ijskoud water.

Een van de eerste hoogtepunten was Milford Sound. Op een boot gingen we tussen de fjorden door. De dag ervoor had het flink geregend waardoor overal kleine watervalletjes liepen. Er hingen nog wolkenslierten tussen de bergen. Het was een prachtig plaatje,we hebben erg genoten. Ook van de route erheen en terug, tussen de bergen door.
In de buurt van Arrowtown hebben we een Gold Fields Centre bezocht, waar je zelf met je goudpannetje aan de slag kon. We werden fanatiek en zijn 3 uur in de brandende zon bezig geweest met als resultaat 2 piepkleine stukjes waar je bijna een vergrootglas voor nodig hebt. Maar het was een geslaagde middag! Rik heeft daar de goudkoort opgelopen. Een tijd lang was hij er bij elke steen die we zagen van overtuigd dat er goud in zat en wou hij hem openmaken. Helaas, geen goudklomp gevonden..

Qua fauna hebben we veel bijzondere dieren gezien. Om te beginnen de zeehonden en zeeleeuwen, vooral deze kwamen we vaak tegen. We hebben ze voornamelijk lui in de zon zien liggen genieten. Helemaal in het zuiden hebben we ons een avond verscholen in een hut. We hadden ons avondeten meegebracht, zodat we lang konden wachten. En jawel, terwijl wij de wraps klaarmaakten kwam er een yellow-eyed penguin uit het water! Zo leuk, hij bleef lang in de zon staan en waggelde tot slot helemaal een berg op, waarschijnlijk naar zijn kleintjes. Verder hebben we de zeldzame Hector dolfijnen gezien, ze sprongen een gat in de lucht. Meer in het noorden hebben we nog andere dolfijnen in de zee zien zwemmen. Een ander hoogtepunt was toch wel de walvis die we gezien hebben! We gingen mee op een tour en toen zagen we hem liggen, gigantisch. Na een tijdje ging de grote staart de lucht in en verdween hij onder water. Bijzonder dat er zulke grote wezens onder je bootje doorzwemmen.. Tijdens deze tocht zagen we ook een Royal Albatross, een grote vogel die met de vleugels wijd wel 3m breed kan zijn. Verder hebben we veel andere bijzondere vogels gehoord/gezien, zoals de kea (een berg papegaai), de peteko, de Westerse Weka en mooie vogelzangen.

We sliepen vaak op prachtige plekken, vaak aan zee, in het bos, tussen de schapen, aan een meer, zo ook aan Lake Pukaki. Dit is een helderblauw meer met uitzicht op Mount Cook. Je wandelt door een vallei en ziet met sneeuw bedekte bergtoppen om je heen. Via het Arthur Pass National Park, opnieuw hartstikke mooi, kwamen we aan de westkust langs de Pukaiki Rocks, een bijzondere steencreatie van de natuur. Uit natuurlijke blowholes kwam water omhoog gespoten.

In het Abel Tasman National Park hebben we een wandeling langs de kust gemaakt. Het was hoogtij dus je kon niet de hele route over het strand lopen. Rik dacht uiteraard van wel en liet ons over de rotsen klauteren (hij lijkt af en toe wel een halve berggeit). Na een paar onmogelijke stukken kwam Rik dan ook eindelijk tot de conclusie dat het niet ging lukken. En dus moesten we weer terug klauteren en via de hoogtij route verder. Zo langs de kust was weer een heel ander gezicht en erg mooi. Onderweg konden we zelfs lekker een duik in zee nemen.

Vlakbij het Abel Tasman Park was het tijd voor onze volgende ontmoeting met bekende gezichten! Elly en Andre waren ongeveer dezelfde tijd als ons in Nieuw Zeeland en we hebben veel contact gehad. Bij een gezellige middag en etentje konden we reiservaringen en tips uitwisselen. We zijn elkaar hierna nog vaker tegengekomen, zoals op de veerboot van Zuid naar Noordereiland. Op de boot maakten wij kennis met Susie, een mevrouw die bij de Bay of Islands in het noorden woont. Ze wist ons veel over Nieuw Zeeland te vertellen en nodigde ons uit om bij haar langs te komen. Dan konden we bij haar weer eens een lekker warme douche nemen zei ze. Dat klonk aanlokkelijk, want douchen was voor ons intussen al bijzonder geworden. :)

Maar eerst hebben we het Noordereiland verkent. Nieuw Zeeland heeft onwijs veel wandelroutes, zowel kort als voor meerdere dagen. Wij hebben onder andere de beste dagwandeling gedaan die Nieuw Zeeland te bieden heeft, namelijk de Tongariro Alpine Crossing. Dit geldt ook zeker als een hoogtepunt! Het Tongariro Park is vulkanisch gebied en de tocht gaat naar kraters, langs vulkanen en onvoorstelbaar blauw/groene meren. Het leek af en toe een soort maanlandschap. De tocht was lang (8uur) en af en toe best pittig, flink omhoog klauteren, maar het was zeker de moeite waard. Het was een goede dag om de tocht te lopen, geen wolkje aan de lucht. We waren dan ook niet de enigen. Een vrouw zag ons zitten en zei: 'You guys are a gorgeous couple, holy cow!'

In de buurt van Rotorua is er veel thermische activiteit in de grond. Zo zie je stoom van meertjes af komen, zo heet is het water, en zagen we een kokende modderpoel en een geiser die water opspoot. Ook hebben we een bezoekje gebracht aan Hot Water Beach op de Coromandel Peninsula. Op een bepaalde plek zit onder het zand heet water en kun je dus je eigen warm waterbadje graven. Met een koekenpan gingen ook wij aan de slag (we gaan natuurlijk geen $5 huur voor een schep betalen..). Dit was wel een echte toeristenattractie, maar dat maakte het niet minder leuk. Zo ontspannen als het klinkt was het echter niet, we moesten flink aan de slag om ons badje te beschermen tegen de koude golven.

Hierna was het tijd voor ons bezoek aan de Bay of Islands. We hadden contact opgenomen met Susie, de mevrouw van de boot. We werden heel hartelijk ontvangen door Susie en Peter, haar man. Uiteindelijk hebben we 2 dagen bij hun op het terrein gekampeerd. We zijn erg verwend, met lekker eten en een heerlijk warme douche. Gelukkig konden wij op onze beurt hun ook weer helpen. Zo hielp Rik met de technische klusjes zoals afstandsbedieningen instellen en hielp Annemarie in het huishouden. Susie en Peter hebben een avocadofarm en zijn verre van gepensioneerd. Ze zijn beide ontzettend druk, Susie is vooral actief in het bedrijfsleven en kon daarover goed praten met Rik. We hebben erg genoten van het bezoek en hun gastvrijheid.

Onze laatste stop hier in Nieuw Zeeland was Auckland. En ook daar zagen we een bekend gezicht, namelijk die van Edwin! Hartstikke gezellig natuurlijk, weer even lekker bijkletsen, onder andere over alle reiservaringen. De eerste middag hebben we een strandje opgezocht en een andere middag een kroegje. Beide dagen hebben we afgesloten met avondeten in het hostel van Ed. Zo konden we Ed weer eens wat fatsoenlijks voorschotelen.
Onze tijd in Auckland was echter niet alleen maar ontspannen en lol. We moesten aan de slag om onze auto te verkopen. Het hoogseizoen loopt af en het was daardoor geen goede tijd om te verkopen. Het aantal reacties was lange tijd minimaal, eigenlijk gewoon nul.. Gelukkig werden we gister gebeld door iemand die hem wilde kopen. Zo gezegd, zo gedaan, op de laatste dag voor vertrek hebben wij onze auto met verlies, maar voor een redelijke prijs weer verkocht! We zijn dus echt op een budget manier door Nieuw Zeeland gereisd. Het was een gok, maar hij heeft goed uitgepakt.

We hebben (ook hier weer) een geweldige tijd gehad! Heel anders dan Azie, maar onwijs leuk! Morgen stappen we op het vliegtuig en is ons laatste maandje aangebroken. We komen morgen aan in Melbourne en daar gaan we naar Marian, Alf, Brigge en Maika. We kijken daar erg naar uit. We gaan van ons laatste maandje genieten.

Tot snel allemaal!

Liefs

• 31 Maart 2015 - 07:44

Annelies:

Wat een leuke verhalen zo allemaal An! Mooi foto's ook. En doe maar de groetjes aan Clair, Tess en Stevie (en de rest) ;-)

• 31 Maart 2015 - 08:13

Myra:

Jullie hebben weer heel wat moois gezien en veel beleefd. Ik geniet hier in het natte Nederland mee.
    Nog een mooie tijd in Australie en doe ze de groeten.

• 31 Maart 2015 - 11:05

Piet En Anja:

Wat een onwijs mooie foto's en wat weer een leuk verhaal! Fantastisch om mee te genieten met jullie reis. Veel plezier in Australie! Veel liefs xxx

• 31 Maart 2015 - 12:32

Ed:

Fatsoenlijk? Vandaag heb ik pannenkoeken gebakken.. Als dat niet fatsoenlijk ia;) succes in Australië!

• 31 Maart 2015 - 20:12

Anneke Schipper:

Leuk om weer te worden meegenomen met jullie reis, nog een maand te gaan, geniet lekker van de mooie dingen en het weer, het lijkt hier momenteel wel herfst, regen en harde wind, er worden hier zelfs vrachtwagens van de weg geblazen, veel lieve groetjes hier van de Zomerdijk

• 31 Maart 2015 - 21:00

Sjaak:

Een prachtig reisverslag, ik wist niet dat Nieuw-Zeeland zo veelzijdig en mooi is. Nog veel plezier gewenst in Australie!

• 31 Maart 2015 - 21:23

Joke Tijm:

Inderdaad een prachtig (smiletje) reisverslag! Jullie weten ook wel de mooie gebieden uit te kiezen hoor.
    En zien er ondertussen zelf ook uit als ervaren avonturiers. Heerlijk om te zien dat jullie zo genieten.
    Wat gaat de tijd nu snel.
    Heel fijne tijd met Marian en Alf en op jullie trip met Brigge en Maika. Liefs Joke

• 01 April 2015 - 10:16

Kim:

Wat ontzettend leuk om te lezen dat je zo'n mooie reis maakt Annemarie! (Wat je altijd al wilde ;)) Zo te zien hebben jullie al erg mooie plekken gezien. Heel erg veel plezier nog in Australië!

• 01 April 2015 - 16:37

Marieke:

Hahahaha ik zie Rick echt al goud zoeken. Blijf zoeken, you knever know! Het klinkt allemaal weer heel mooi en leuk! Fijn dat jullie ook wat bekenden hebben gezien! En holy cow, wat zien jullie er goed uit op de foto´s!!! Geniet van jullie laatste maandje!! :)

• 01 April 2015 - 17:52

Wilem :

leuk te horen dat het zo goed gaat bij jullie. een prachtig verhaal over nieuw-zeeland
    zo,n verhaal heb ik van joost nog nooit gehoord terwijl hij er ook al een paar keer is geweest,
    maar goed die komt daar waarschijnlijk alleen om te werken.
    gisteren een spannende dag gehad we hadden storm dus ik wist maar net me nieuwe tunnelkassen
    aan de grond te houden,en kregen we savonds te horen dat de moeder van corry is overleden
    ze ligt bij ons opgebaart ivm de ruimte die we hier hebben en de hond heeft kennelhoest.
    het goede nieuws is dat joost en fabie morgen de sleutel krijgen van hun nieuwe huis.
    o ja en dat de pioenen uit de tunnelkas duur worden omdat er bij anderen wel tunnelkassen
    zijn omgewaaid [triest].
    we wensen julie nog een hele goede reis samen hou je taai willem en corry

• 02 April 2015 - 13:57

Margret:

Wat hebben jullie weer ontzettend veel gezien en meegemaakt, de foto's zijn echt prachtig! Heel mooi om alles weer te lezen en te zien. Nu nog maar een maand, wat gaat het opeens snel hé. Nog heel veel plezier toegewenst, geniet ervan!! Liefs van ons allemaal

• 05 April 2015 - 20:49

Pie T& Leida:

Wij hebben weer genoten van jullie prachtig geschrevene reisverslag en foto; s
    Wij verheugen ons weer op jullie thuiskomst
    liefde en groeten Oma & Opa.

• 28 April 2015 - 16:51

Kees En Gerda:

Hey Annemarie Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag en een gezellige dag gewenst.
    Geniet nog even van je vakantie en wij genoten volop van al jullie belevenissen,wat hebben jullie een hoop meegemaakt en gezien dat kunnen ze jullie nooit meer afpakken dat neem jeje hele leven mee fantastisch
    Groetjes en een dikke zoen van ons.
    Kees,Gerda,Sander en Celine

• 03 Mei 2015 - 14:37

Cor, Karin En Kids:

Welkom thuis!!!!
    Wat zal dat weer vreemd maar ook fijn zijn, na al die tijd!
    Goh wat hebben jullie veel beleefd, wat een prachtige foto's ook weer!
    Deze ervaringen neemt inderdaad niemand jullie meer af!
    Hmm wordt nogal een werkje Annemarie, om dit allemaal in een fotoboek te verwerken...
    Gelukkig heb je alles zo uitgebreid beschreven in de verslagen, dat helpt vast.
    Nog van harte gefeliciteerd ook met je verjaardag en tot snel op de Zomerdijk!
    Groetjes Karin, Cor en kids.