Van tegenslag naar voorspoed - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Rik en Annemarie - WaarBenJij.nu Van tegenslag naar voorspoed - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Rik en Annemarie - WaarBenJij.nu

Van tegenslag naar voorspoed

Blijf op de hoogte en volg Rik en Annemarie

20 November 2014 | Laos, Luang Prabang

Hallo allemaal!

Ten eerste willen we even zeggen dat we genieten van jullie reacties op de verslagen. Hartstikke leuk!!

Ten tweede, ons kleine tegenslagje in Pai, om jullie langzaam voor te bereiden op de iets grotere tegenslag. Na ons bezoek aan de hotspring met de brommer hebben we deze teruggebracht. Helaas waren wij vergeten dat onze zwemspullen erin zaten. Wij kwamen daar na 30 minuten achter en snelden terug. Helaas loopt de brommerverhuur erg goed en was de brommer (inclusief onze spullen!) alweer verhuurd. De twee dagen daarna kwam de brommer niet terug en was het bloedheet. Gelukkig waren na 3 dagen onze spullen terecht en konden we eindelijk naar het zwembad. Eenmaal in het water begon het te regenen en dit heeft de rest van de dag geduurd :( We zijn toen snel naar Nan gegaan.

In Nan waren minder toeristen te vinden, maar was het toch erg druk. De guesthouses zaten bijna vol door de boatraces. Wij hebben deze ook bezocht. Lange smalle boten met daarin 30 mensen druk aan het peddelen. Het was vooral leuk om het Thaise publiek uit hun dak te zien gaan!
Helaas was de vreugde in Nan van korte duur en deed de iets grotere tegenslag zich voor. Annemarie werd al gauw ziek. Toen de koorts boven de 40 graden uitkwam zijn we naar het ziekenhuis gegaan. Na een aantal dagen van ziekte werd toch besloten dat ze opgenomen moest worden en werd scrubtyfus vastgesteld. Dit is zeker geen fijne ziekte, maar gelukkig was het ziekenhuis goed en de mensen aardig. Uiteraard kon geen van de verpleegsters tippen aan Annemarie haar persoonlijke verpleger Rik! Dankzij deze goede verzorging (en antibiotica) mocht ze na 3 nachten weer weg. Wel moest ons visum verlengd worden en moest ze nog een tijd rusten. Hierdoor zijn we 2,5 week langer dan gepland in Thailand gebleven.

Gelukkig begon de voorspoed inmiddels weer. Rik had ondertussen vrienden gemaakt met een banana rotee vrouwtje, omdat hij vaste klant was. We mochten zelfs even hun brommer lenen.
Doordat we langer in Thailand zaten, hebben we Loi Krathong meegemaakt. Een geluk bij een ongeluk! Loi Krathong is een erg mooi Thais feest waarbij lampionnen in de lucht worden gelaten en kunstig versierde bootjes van bananenbladeren in het water worden gelaten waardoor het ongeluk wegdrijft. Dat kwam ons goed uit ;)

We zijn doorgereisd naar Chiang Rai en hebben de ziekte hiermee achter ons gelaten. Hier hebben we weer marktjes bezocht en huurden we een brommertje. Daarmee zijn we naar een Chinees dorpje in de bergen gereden. Wat een prachtige rit met uitzicht over theeplantages en rijstvelden. Doi Mae Salong was onze bestemming, maar de rit erheen maakte het al een topdag. Onderweg heeft Annemarie eindelijk een ananasplantage gezien waar ze al 1,5 maand naar op zoek was. We hebben mooie foto’s gemaakt dankzij de creativiteit van Rik en bomen.
Verder hebben we een waterval bezocht en een mooie witte tempel. Deze tempel was anders dan degene die we tot nu toe hadden gezien. Dit was meer een toeristenattractie dan een tempel. We hebben hier in Chiang Rai voor het eerst sinds tijden weer eens gekookt, namelijk op een Thaise kookcursus! Behalve koken leerden we ook veel over de Thaise cultuur en kregen we antwoord op vragen die we al een tijdje hadden. Zo kopen de Thai hun boodschappen bij allemaal verschillende kraampjes, zodat iedereen inkomen heeft. Eerst geven, dan nemen. We hebben zoveel geproefd dat we niet hoefden te ontbijten.
We gaan steeds meer op in de Thaise cultuur, zodanig dat Annemarie mee danste bij een dansfeestje op de markt. Naast Annemarie vonden ook de toeschouwers dit erg leuk om te zien, zo’n lange blonde dame die erbovenuit steekt.

Inmiddels voelde Annemarie zich weer zo goed dat we naar Laos zijn vertrokken. We zijn nu in Luang Prabang. We zijn hier gekomen met de slowboat over de Mekongriver vanaf Huay Xai bij de grens. Het was een erg mooie tocht, maar we zijn wel overal afgezet. Slechte wisselkoersen, verzonnen extra kosten, overprijsde taxiritten die je niet kon omzeilen en 10 km buiten Luang Prabang uit de boot worden gezet. Gelukkig waren wij hier al een beetje op voorbereid en hebben we de schade weten te minimaliseren door pure wilskracht en harde onderhandelingen. We hebben minstens 2,20 euro bespaard. Groot success! Dat zijn toch weer 2 halve liters bier!
De tocht was overigens prachtig. Vanaf het water ziet alles er toch heel anders uit. We zagen afgelegen dorpjes, vissers, spelende kindertjes, twee olifanten aan het werk en veel groene bergen. In combinatie met muziek en de koude rakkers die we hadden bespaard, was het een erg mooie tocht.

We zijn nu Luang Prabang op een relaxte manier aan het verkennen (wat minder relaxed, is dat we deze tekst twee keer hebben moeten schrijven door de slechte computer) . In onze originele planning zouden we ook naar Myanmar gaan. Door berichten van onrust en rellen daar, begonnen we te twijfelen. Door de extra tijd die we in Thailand hebben doorgebracht en doordat we in de andere landen niet willen haasten, hebben we besloten Myanmar over te slaan.
Gister heeft een ander stel ons op het idee gebracht in Vietnam een brommer te kopen om daarmee in 4 weken naar het zuiden te touren. Wellicht een idee. Lang leve de flexibele planning!

Liefs uit Laos

• 20 November 2014 - 09:37

Marieke:

Haha oh verpleger en chameur Rick, wat moet Annemarie toch zonder jou!!

Ik ben blij dat je weer beter bent en dat je geniet van het flexibele reizen!
    Overal is een oplossi g voor en elke nieuwe mogelijkheid is vaak een onvergetelijke ervaring

Veel plezier op jullie volgende bestemming!!

Xxxx

• 20 November 2014 - 10:30

Lisa:

joehoe!! Rik en Annemarie

wat een leuke verhalen en wat een mooie avonturen maken jullie mee zeg!
    Het klinkt echt als in een film!!

Geniet er nog maar lekker van hoor!!

Groetjes :D :D

• 20 November 2014 - 10:54

Joke:

Gelukkig dat je weer opgeknapt bent Annemarie en jullie weer verder op reis kunnen!

Met al die bijzondere, mooie en leuke dingen ben je het hopelijk weer snel vergeten.

Alles ligt open, wat een mogelijkheden en vrijheid, geniet ervan!!

Groet Joke

• 20 November 2014 - 12:24

Annelies:

Mooie foto's An, goed om te horen dat het weer beter gaat.
    veel plezier nog!
    groetjes, An

• 20 November 2014 - 17:59

Fam Ligthart:

Hey Rik en Annemarie!
    Nou jullie maken nog steeds genoeg mee zeg! Leuk om zoveel over de cultuur te weten te komen.
    Wat een pech dat je zo ziek werd Annemarie! Tja ook deze ervaring ben je weer rijker..al had je 'm liever overgeslagen. Die witte tempel ziet er inderdaad heel bijzonder uit!
    Nou geniet ervan en inderdaad "go with the flow" zoals jullie al doen!
    Groetjes Karin en Cor en Kids

• 20 November 2014 - 21:18

Tineke:

Wat weer een mooi verhaal en wat heerlijk dat jullie weer alletwee fit zijn. Veel plezier in Laos. Ik kijk juit naar het volgende verslag. Groetjes van Hein en van mij een dikke kus.

• 20 November 2014 - 21:21

Opa En Oma Schipper:

Hoi Rik en Annemarie.

Wij zijn erg blij om te horen, dat het met Annemarie weer goed gaat.
    Wij genieten van jullie reisverslagen en foto's.
    En beleven zo de reis ook een beetje mee.

Lieve groetjes van opa en oma.

• 20 November 2014 - 21:21

Jos En Sabine:

Hallo lieve allebei,

Wat maken jullie veel mee! Helaas de laatste weken ook mindere dingen. We hebben elkaar even via de app 'gesproken' over het ziek zijn. Echt heel vervelend maar wat fijn dat er goede verzorging (op meerdere manieren) in de buurt was.

Ooooh, zo'n verhaal twee keer typen. Zo herkenbaar! Grrrr.

Hahah die slowboat, hoorde dat jullie heel lux op stoelen hebben gezeten in plaats van houten strafbankjes. Wat een vooruitgang in 10 jaar!

Geniet ervan jongens! Jullie zijn een mooi en stralend stel!

Groetjes,

Jos & Sabine

• 20 November 2014 - 21:42

Joost En Fabie:

Heeeeeeei,,

leuk geschreven rik en annemarie.!

we spreken jullie snel weer over skype en over de app.!!

Dikke knuffel kus van ons!!

Joost en Fabie

• 21 November 2014 - 17:36

Piet En Anja:

Prachtige foto's en een mooi verslag, geweldig om te lezen en te zien dat allemaal weer goed gaat!
    Houden zo, hè en geniet lekker verder. Heel veel liefs van ons

• 25 November 2014 - 17:46

Sjaak En Joke:

Hi Annemarie en Rik

Zijn blij dat jullie de reis weer verder hebben kunnen oppakken. Het was wel schrikken hoor. Blijf attent op jullie gezondheid (smiletje).
    Schitterende foto's en voor ons een mooie inkijk in de Taise cultuur zo.
    Hele goede relaxte reis verder,
    liefs

• 27 November 2014 - 15:32

Femke:

Tikkie aan de late kant met mijn reactie, maar wat een mooi verhaal weer jongens! En schitterende foto's! Je kunt wel zien dat jullie echt aan het genieten zijn. An, je ziet er weer stralend uit hoor, volgens mij ben jij weer prima in orde (gelukkig!). Veel plezier in Laos! Xxxxxx

• 05 December 2014 - 08:58

Margret :

Lieve Annemarie en Rik,

Wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken, echt heel bijzonder. Heel leuk om al die verslagen te lezen en dan die prachtige foto's erbij. Wat indrukwekkend allemaal.
    Goh Annemarie, je was wel even flink ziek. Gelukkig dat je weer goed herstelt bent.
    We wensen jullie nog een hele mooie tijd, geniet er lekker van.

Liefs van ons allemaal

• 07 December 2014 - 16:51

Mandy:

Heeey lieve Annemarie en Rik,

Wat superfijn te horen dat alles (gelukkig!) weer goed gaat en jullie jullie reis vervolgd hebben. Wel schrikken zeg, dat zo'n stomme kleine bacterie je te pakken heeft gekregen..
    Als ik het zo lees genieten jullie weer erg en maken veel mee. Leuk dat wij ons, als lezers, zo ook een beetje in Azie kunnen wanen door jullie levendige beschrijvingen.

Het ga jullie goed; veel plezier en goede reis verder! Liefs, Mandy

• 11 December 2014 - 15:47

Willem En Corrie:

gelukkig dat alles weer goed gaat bij jullie,we hebben geprobeert te scypen of zo iets dit is niet gelukt
    we dromen nu maar weg in jullie mooie verslag en prachtige fotos.
    bij ons is het weer buiten slecht op dit moment we zijn nog op zoek naar een mooie zonvacantie dus we
    komen eraan .het gaat jullie goed liefs corrie en willem